Неочакван скок. Така изглежда изминалата година от ъгъла на обявените нови инвестиции в производство. След като предходната 2020 г. пандемията направи компаниите предпазливи и замрази плановете им, инвестициите сега се завръщат към нивата от далеч по-силната 2019 г. Това се вижда от своеобразната класация на “Капитал” на 15-те най-големи подготвяни проекти, които през 2021 г. достигат сумата 1.4 млрд. лв.

Причината за ръста едва ли се крие в рязко подобряване на средата за инвестиции, а е по-скоро резултат от започване на отложени проекти. Прави впечатление все пак, че в списъка има цели три трицифрени инвестиции в милиони, а това не се е случвало често досега. Нещо повече – четири от заводите са на изцяло нови инвеститори, които са припознали България като подходяща дестинация, включително два от трите най-големи. Това включва планираното производство на електромобили в Ловеч от Next.e.Go, както и намеренията за завод за слънчеви панели край Хасково на AE Solar. И двата проекта са на германски инвеститори и все още не са започнали. Български компании пък стоят зад половината от проектите.

Запазва се тенденцията повечето инвестиции да се насочват на юг заради по-добрата инфраструктура. Общо 9 от проектите са в Южна България, като любимецът за производства Пловдив привлича две от инвестициите, колкото и столицата. Останалите проекти са пръснати в различни градове. А някои от тях са с несигурно случване.
Реклама

Интересното е, че все повече компании предвиждат да автоматизират производството в новите си проекти, което означава и по-малко допълнителни работници. За това си има добра причина – пазарът на труда е свит и хора трудно се намират. Нещо повече – в условията на пандемия рискът от отсъстващ персонал се отразява по-малко на производствените планове.

1. Ваксини

Сектор: Ветеринарни продукти

Компания: “Биовет”

Място: Разград

Инвестиция: 400 млн. лв.

Нови работни места: 350

Най-големият проект е на производителя на продукти за ветеринарната медицина “Биовет”. Средствата са предназначени за завода в Разград, където ще бъде разширена инсталацията за междинни продукти и ще бъде изградена инсталация за имуногенни фармацевтични продукти (ваксини). Проектът беше сертифициран малко преди първите избори миналата година и беше погрешно рекламиран от бившия премиер Бойко Борисов като завод за ваксини срещу ковид. Освен производствени мощности инвестицията включва и до 40 мВт фотоволтаична централа за собствена консумация (най-грубо инвестицията е около 50 млн. лв.). Преди няколко години компанията приключи друг голям проект, като повечето средства тогава бяха вложени в завода в Пещера. Мажоритарен собственик на “Биовет” е “Хювефарма” на братята Георги и Кирил Домусчиеви.

2. Ново производство

Сектор: Соларни панели

Компания: AE Solar

Място: Хасково

Инвестиция: 300 млн. лв. (150 млн. евро)

Нови работни места: n/a

Германската AE Solar ще изгради завод за производство на соларни панели в индустриалната зона край Хасково. Това беше съобщено от енергийния министър Александър Николов и министъра на иновациите Даниел Лорер в края на миналата година. Според обявеното от Николов още през 2022 г. в България ще могат да се произвеждат панели с годишен капацитет минимум 1 гВт. В проекта участва и пловдивската “Тракия икономическа зона”, която планира да развие бившето летище Узунджово до Хасково. Справка в Търговския регистър показва, че още от 2010 г. в Русе има регистрирана инженерингова компания “АЕ солар”, но тя не е действаща. Едноличен собственик е Александър Майер, който заедно с братята си е основател и собственик на германската компания. AE Solar е създадена през 2003 г. и по данни от сайта й в момента има производствени предприятия в Турция и Китай.

3. Електрически коли

Сектор: Автомобилостроене

Компания: “Некст.е.Го”

Място: Ловеч

Инвестиция: 280 млн. лв. (140 млн. евро)

Нови работни места: 365

Германската стартираща компания Next.e.Go Mobile планира да изгради завод за електрически автомобили, за което миналото лято получи сертификат за приоритетен инвестиционен проект, т.е. за държавна субсидия. Предприятието ще се намира на площадката на бившия завод “Балкан” в Ловеч, който е собственост на братя Домусчиеви. Предвижда се производството да започне до две години, като капацитетът може да достигне 30 хил. автомобила годишно. Базовата цена на модела еGo Life, който ще се произвежда в три версии в България, ще е висока – около 20 хил. евро. Вече е регистрирано и местно дружество – “Некст.е.Го България”, в което като партньори с малко под 50% участват Домусчиеви чрез дружеството си “Адванс пропъртис”.

4. Велосипеден дует

Сектор: Електрически велосипеди

Компания: “Пиерер&Макском мобилити”

Място: Пловдив

Инвестиция: 80 млн. лв.

Нови работни места: 600 – 700

Смесеното дружество между австрийската Pierer и българската “Макском” ще започне производство на електрически велосипеди в новия си завод край Пловдив през 2024 г. Компанията наскоро купи 200 дка терен, на който ще бъде изградено предприятието, а строителството се очаква да започне в средата на тази година. Новият завод ще бъде разположен на площ над 60 хил. кв.м, като първоначално ще осигури 600 – 700 работни места, но очакванията са броят им бързо да достигне 1000. Pierer е най-големият клиент на “Макском”, която произвежда колекциите на марките Husqvarna, GAS GAS и Raymon на австрийската група. Разширението с нов завод се прави заради силното търсене на електрически велосипеди последните години и очакването продажбите да продължат да растат.

Сподели: